امامزاده‌ها و تربت برخي از پاكان و نيكان
نام ونسب: زید وعبدالله ، به روایت محلی هر دو از فرزندان حضرت عباس علیهم السلام و به روایتی زید از فرزندان امام زین العابدین علیه السلام /نشانی : جنوب غرب تهران ، سه راه آذری ، خیابان امامزاده عبدالله ، کوچه امامزاده (منطقه 9 شهرداری/ تاریخ نخستین بنا : قرون هفتم وهشتم هجری ، بازسازی : 1350 هـ ش / دایر ، دارای کتابخانه ، کانون فرهنگی کلاس های تقویتی ، حسینیه ، پارک بازی ، فروشگاه محصولات فرهنگی ، درمانگاه (جزء موقوفات)/ مدیریت : اداره اوقاف وامور خیریه شمال غرب تهران

امامزاده زید وعبدالله


نام ونسب: زید وعبدالله ، به روایت محلی هر دو از فرزندان حضرت عباس علیهم السلام و به روایتی زید از فرزندان امام زین العابدین علیه السلام /نشانی : جنوب غرب تهران ، سه راه آذری ، خیابان امامزاده عبدالله ، کوچه امامزاده (منطقه 9 شهرداری/ تاریخ نخستین بنا : قرون هفتم وهشتم هجری ، بازسازی : 1350 هـ ش / دایر ، دارای کتابخانه ، کانون فرهنگی کلاس های تقویتی ، حسینیه ، پارک بازی ، فروشگاه محصولات فرهنگی ، درمانگاه (جزء موقوفات)/ مدیریت : اداره اوقاف وامور خیریه شمال غرب تهران

موقعیت بقعه


بقعه امامزادگان زید و عبدالله در محوطه ای سرسبز و زیبا قرار گرفته است. فضای ملکوتی ومعنوی این مکان در بدو ورود زائر را در فضایی ساده وصمیمی قرار می دهد. بقعه از جنوب به خیابان جرجانی ، از شمال به خیابان برادران فلاح واز شرق به خیابان امامزاده عبدالله منتهی می شود. بنا در انتهای کوچه ای بن بست به نام کوچه امامزاده قرار گرفته است. این کوچه در خیابان امامزاده عبدالله قرار دارد. امامزاده محله ای با بافت قدیمی و بسیار پرازدحام قرار گرفته است. کوچه های اطراف مملو از ساختمان های بلند وکوتاهی است که اکثر آن ها قدیمی وکلنگی به نظر می رسند. پنجره بعضی از این منازل مشرف به حیاط زیارتگاه است. در نتیجه ، تراکم جمعیت این محله باعث ایجاد فضایی شلوغ و پر رفت وآمد در اطراف امامزاده شده است.



تاریخچه بقعه


الف) نام ونشان صاحب بقعه: متوکل ، که مردی سفاک و متعصب بود، پس از اینکه امر به مسموم کردن امام علی النقی (ع) داد، گماشتگان و ماموران خود را به صد کشتار بنی هاشم به اقصا نقاط قلمرو خلافت عباسیان ، گسیل اشت. در این میان برخی از اعضای خاندان پیامبر به جهت حفظ جان به نواحی دور از بغداد ، مرکز خلافت عباسیان ، روی آوردند. برخی نیز به ری آمدند. از میان آنان زید بن نوح بن عقیل بن هادی بن امام زین العابدین (ع) در موضع وصف در نزدیکی قلعه جی در مقابل برادرانش توسط عمال خلیفه به شهادت رسید(کنزالانساب ، صص 31 و97).
اما براساس گفته راویان محلی ، حضرت عباس (س) ، برادر امام حسین ، در سن بیست سالگی با لبابه ، دختر عبدالله بن عباس ، مشهور به ابن عباس ، پسر عموی حضرت علی (ع) ، ازدواج کرد و صاحب فرزندانی شد که دو تن از آن ها در این بقعه دفن شده اند ، نام فرزندان حضرت عباس (ع) که در این بقعه دفن شده اند عبدالله و زید است که کینه شان ابن عباس است. محل تولدآن ها مشخص نیست و محل شهادتشان مکان کنونی امامزاده است . پدر آن ها حضرت ابوالفضل العباس (س) فرزند حضرت علی (ع) وحضرت ام البنین (س) است ، وآن ها از طایفه بنی هاشم هستند.
ب) سابقه بنا وحدود وثغور آن : در گذشته ، جاده منتهی به بقعه خاکی بوده است ، چنان که مصطفوی می نویسد : (( بقعه از جاده آسفالته نمودار نیست و باید جاده خاکی کوتاهی را که رو به شمال از جاده آسفالته منشعب می گردد ، بپیمایند تا بقعه را زیارت کنند.))(مصطفوی ، آثار تاریخی طهران ، ص 203)
در گذشته درختان کهنسال و فراوان توت و نهر آب و باغچه اطراف بقعه سبب می شد که در این محل مورد علاقه و استفاده مردم باشد. همچنین به علت منع دفن اموات در امامزاده حسن و متروک ماندن گورستان مجاور امامزاده معصوم ، رونق وآبادی بقعه امامزاده عبدالله بیشتر شد.اما ، با گسترش شهرنشینی ، این بقعه نیز در میان خانه ها وکوچه های نوساز قرار گرفت، چنان که مصطفوی نیز چنین چیزی را پیش بینی کرده است:((با توسعه روزافزون شهر تهران تصور می رود طولی نکشد که این بقعه مصفا هم در میان خانه ها وکوچه های نوساز کنار شهر واقع گردد و مردم برای آسایش روزهای تعطیل و تهیه خوابگاه ابدی کسان خود سراغ محلهای دورتری هم بروند))(آثار تاریخی طهرا ن، ص 203)
بنای اولیه به صورت اتاقکی گلی با گنبدی کم ارتفاع بوده ، اما ، به مرور زمان و در طول تاریخ ، تغییراتی کرده است.در دهه سی ، امامزاده از خارج و داخل به صورت هشت ضلعی بود و برفراز سکوی هشت ضلعی کوتاهی ، که در اطراف بقعه محوطه آزادی را تشکیل می داد، قرار داشت که از طرف بیرون با افزودن هشت طاق نما آن را بزرگ کرده بودند(آثار تاریخی طهران ، ص 203).
محوطه هشت ضلعی داخل بنا که هرضلع آن بیش از دو متر بود حرم بقعه را تشکیل می داد وطاق نماها ی اضلاع شرقی ، شمالی و غربی به ترتیب راهرو مدخل بقعه ، مسجد زنانه وطاق کوچکی متصل به حرم بود وطاق نماهای جنوبی به قهوه خانه وآبدارخانه بقعه اختصاص داشت که به وسیله دریچه ای به داخل حرم مربوط می شد.
به نظر می رسد اصل بنا مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری باشد و طاق نماهای اطراف حرم و روکاری درون آن عهد قاجاریه افزوده و تغییر صورت داده شده است(آثار تاریخی طهرا، ص 203).
معروف است بعد از سیل سال 1348 هـ ش کل بقعه خراب شد ، بازسازی حرم در سال 1350 هـ ش آغاز شد ودر سال 1357 هـ ش به انجام رسید. تمام ساختمان امامزاده (فضای هشت ضلعی) به جز کفشداری ها و حسینیه مردان و زنان در همان سال ها ساخته شده است.
کاشی کاری این فضا در سال های 1352-1353 هـ ش وآینه کاری ها هم در همان سال انجام شده است. ساخت حسینیه ، کتابخانه وکفش کن ها در سال 1378 هـ ش به پایان رسیده است.
ضریح ، در گذشته چوبی سبز رنگ جعفری بوده است (آثار تاریخی طهران ، ص 203) پس از آن ، ضریحی از جنس چوب و مشبک به صورت هشت ضلعی روی مرقد نصب می شود. بر تاج ضریح آیاتی از قرآن مجید حک شده بود ، اما در منابع ، این آیات یافت نشد. این ضریح نیز در سال 1383 هـ ش جای خود را به ضریح کنونی داد.
در گذشته مرقد با کاشی های جدید سفید و ظریف فشاری پوشانده شده بود. 


محوطه و معماری کنونی بقعه


بقعه در محله ای با کوچه های فراوان و خانه های کوتاه و بلند قرار گرفته است. بنابراین ، گنبد امامزاده از خیابان اصلی قابل مشاهده نیست ، اما به محض ورود به کوچه امامزاده می توان بخشی از حیاط ، حوض آب ، ورودی گنبدخانه  (مخصوص مردان) و گنبد را مشاهده کرد. بقعه در فضایی هشت ضلعی و به طور دقیق رو به روی ورودی قرار گرفته است. ورودی اصلی که یک در فلزی بزرگ سبز رنگ دولنگه است ، در انتهای کوچه ای بن بست به نام کوچه امامزاده قرار گرفته است . وروردی اصلی در ضلع شرقی صحن قرار دارد. جلو در ورودی میله هایی با ارتفاع حدود شصت سانتی متر با فاصله برای ممانعت از ورود وسایل نقلیه مانند موتورسیکلت روی زمین قرار دارد. اطراف آستانه از هر دو طرف (روبه کوچه ورو به صحن) کاشی کاری است.
در قسمت روبه کوچه آستانه در بالای در ورودی تابلویی نصب شده است که در یک سمت تابلو ، تمثال حضرت عباس (ع) ودر سمت دیگر صحنه ای از عاشورا نقاشی شده است و در وسط تابلو جمله ((آستانه مبارکه امامزادگان عبدالله وزید ابن عباس ابن علی (ع))) دیده می شود. اطراف در ورودی کاشی کاری است که روی آن به رنگ سفید و به خط ثلث نوشته شده است :((اسلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله ولرسوله عبدالله ابن ابوالفضل العباس)) در گوشه سمت راست به خط ثلث نوشته شده است : ((فادخلو ها بسلام آمنین)) و در زاویه سمت چپ ((فزتم وطبتم فوزا عظیما)).
در قسمت رو به صحن آستانه در محدوده مرکزی طاق و داخل یک قاب مستطیلی به خط ثلث آمده است : ((السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله ولرسوله عبدالله ابن ابوالفضل العباس)).


زمینه این نوشته کاشی سبز رنگ است. در دو گوشه طاق هم جملاتی با خط ثلث در زمینه قهوه ای نوشته شده است : در گوشه سمت راست :(( ان الصلوه تنهی)) ، و در گوشه سمت چپ :((عن الفحشاء والمنکر)) بالای طاق دو مناره قراردارد ، که هر دو از جنس فلز و به رنگ سبز است.
به جز در اصلی بقعه ، سه در دیگر هم در شمال غربی ، شمال شرقی و جنوب حیاط قرار دارد که هر سه به کوچه های اطراف راه دارد. آستانه در وروردی جنوبی کاشی کاری است که کاشی کاری آن از داخل به سمت بیرون به صورت زیر است: در بالای طاق آیات سوره کوثر به خط ثلث و به رنگ سفید بر زمینه های آبی و در سمت چپ ادامه آیات سوره مبارکه ((عصر)) ، از ابتدا تا ((آمنوا)) به رنگ سفید بر زمینه آبی و در سمت چپ ادامه آیات سوره مبارکه ((عصر)) تا آخر آمده و در پایان آن نوشته شده است : ((آمنا بالله)).
طرح کنونی بقعه از گنبد خانه ای هشت ضلعی و حسینیه ای در غرب آن تشکیل شده است. الگوی کلی حسینیه نیز تا حدی مشابه طرح هشت ضلعی گنبدخانه است. دو فضای جانبی نیز به عنوان آبدارخانه وکفشداری تعبیه شده است. این مجموعه روی سکویی هشت ضلعی قرار دارد که به اندازه دو پله از سطح صحن بلندتر است و پیرامون آن صحن دیده می شود . حسینیه بقعه یک طبقه فوقانی به عنوان نمازخانه زنانه وزیر زمینی به عنوان کتابخانه دارد . مساحت طبقه زیرزمین سیصد وچهل و نه متر مربع ، طبقه همکف هفتصد وچهل و سه مترمربع وطبقه اول چهارصد و نوزده مترمربع است. مساحت عرصه بقعه ، چهارهزار و پنجاه و هفت مترمربع است. ارتفاع جداره های بیرونی گنبدخانه تا روی سکو هفت متر ونیم وارتفاع جداره های بیرونی حسینیه تا سطح سکو شش متر و شصت سانتی متر است. سنگ مرمر ، آجر ، کاشی ، گچ ، فولاد ، شیشه ، آینه ، سیمان  و قیر از جمله مصالح استفاده شده  در این بنا ست.
صحن یک فضای چهارضلعی است که با دیوار بلندی محصور شده و بالای دیوار هم در حدود نیم متر سیم خاردار کشیده شده است تا امنیت بیشتری داشته باشد. حیاط امامزاده در وسط خانه ها وکوچه های اطراف ، و بقعه امامزاده در محدوده فضای سبز قرار گرفته است. بعد از وارد شدن به حیاط امامزاده وطی مسیری که دو طرف آن را باغچه های گل وگیاه ودرخت پوشانده است ، حوضی دو طبقه از جنس سیمان و به رنگ آبی رو به روی پله های ایوان ورودی آقایان به حرم دیده می شود. حوض به طرح گل است وحوض طبقه دوم حدود نیم متر بالاتر از سطح زمین وروی پایه ای از جنس حوض نصب شده است.حوض کوچک با هشت گلبرگ مساوی روی حوض بزرگ تر که ان هم ده گلبرگ مساوی دارد ، قرار گرفته است . ارتفاع حوض روی از روی زمین تا نوک فواره نصب شده در حوض کوچک در حدود یک متر و شصت سانتی متر و بدون فواره در حدود یک متر و سی سانتی متر است. این دو حوض پر از آب است و به نظر می رسد تنها برای زیبایی محیط امامزاده در حیاط قرار گرفته است. پوشش کف حیاط آسفالت است و باغچه های کوچک و بزرگی درآن دیده می شود که تراکم این باغچه ها در دو طرف بقعه ودر ضلع جنوب شرقی و جنوب غربی بیشتر است. درختان موجود در حیاط همه متعلق به سال ها قبل است ، اما بوته های تزئینی و سایر گیاهان و انواع گل ها در سال های اخیر در باغچه ها کاشته شده است تا جلوه زیباتری به محیط امامزاده بدهد واهالی و زائران بتوانند از محیط آرام و فضای سبز آن استفاده کنند.


در ضلع شرقی دیوار صحن چند ساختمان دیده می شود. یکی از آن ها که پنجره ای رو به حیاط امامزاده دارد، متعلق به مغازه پلاستیک فروشی است که در مجاورت در ورودی امامزاده قرارگرفته است.در کنار این مکان ، دفتر مدیریت امامزاده قرار دارد. انباری که لوازم مورد نیاز بقعه در آن نگهداری می شود نیز در کنار دفتر مدیریت است. در مقابل دفتر مدیریت ، یک دستگاه آب سردکن و دو تلفن همگانی نصب شده ، که یکی ویژه بانوان و دیگری ویژه مردان است. در امتداد دیوار این ضلع ، اتاقی جهت تدریس دروس تقویتی قرار گرفته است.سرویس بهداشتی ویژه مردان و بانوان در زاویه گوشه جنوب غرب حیاط قرار دارد. سرویس های بهداشتی مجهز به به آب گرم و سرد ، آینه و امکانات بهداشتی است.
درشمال صحن و تقریبا رو به روی  در ورودی خانم ها به حرم ، یک قفس پرنده با ابعاد دو متر در یک متر ساخته شده است. بالای قفس  پرنده ها ، منبع بزرگ آب قراردارد که روی یک چاه نصب شده و آب امامزاده را ذخیره و تامین می کند . با فاصله کمی از قفس پرنده ها ، فضایی شبیه به حرم با یک گنبد و دو مناره به رنگ سبز و در حدود یک متر ارتفاع وعرض شصت سانتی متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده ، که محل روشن کردن شمع است. پارک بازی بچه ها در شمال و شمال غربی قرار دارد که اطرافش نرده کشی شده است. در گوشه وکنار حیاط و باغچه ها ، صندلی هایی جهت رفع خستگی و لذت بردن از فضای امامزاده برای زائران وجود دارد.این فضا به مکان استراحت وگذراندن اوقات فراغت افراد مسن و بازنشسته های محله تبدیل شده است. یک فروشگاه محصولات فرهنگی در سمت چپ ورودی بقعه قرار دارد. در کنار در ورودی فروشگاه و در مجاورت یکی از باغچه ها ، چند تابلو سنگی نصب شده که روی هر کدام از آن ها ، دعاهای خاصی حکاکی شده است . یکی از تابلوها حاوی زیارت اهل قبور است وروی دیگری چنین آمده است:





((بسم الله الرحمن الرحیم))
از حضرت امام رضا (ع) منقول است که هرکس این دعا را در قبرستان مسلمانان یک بار بخواند ، خداوند 10 سال عذاب ازآن قبرستان دورکند، اگر دوبار بخواند 20 سال عذاب از آن قبرستان دور کند واگر 3 بار بخواند برای همیشه عذاب از آن قبرستان دور شود واگر فرزندی بر قبر پدر ومادر خود این دعا را بخواند چنان باشد که حق آن ها را به جا آورده باشد.
اللهم صل علی محمد مادامت الصلات وصل علی محمد وآل محمد مادامت البرکات وصل علی محمد وآل محمد مادامت الرحمه الهم صل علی محمد وآل محمد فی الانوار وصل علی جد محمد وآل محمد فی الجساد فی القبور وصل علی تربتا محمد فی التراب وصل علی نور محمد فی النوار برحمتک یا ارحم الراحمین التماس دعل.(وقف مرحومه صفیه السادات شریعت پناهی)
این کتیبه به صورت تابلویی برسنگ گرانیت سیاه رنگ با قاب فلزی سفید نوشته شده است.
به طور عمومی ، جداره های گنبدخانه حدود نود سانتی متر بلندتر از جداره های حسینیه جانبی آن است.جداره های بیرونی بنا دارای ازاره ای به ارتفاع حدود یک متر وهشتاد سانتی متر از سنگ مرمر تیشه ای است وبقیه بنا در نماهای گنبدخانه به صورت کاشی کاری ودر قسمت حسینیه وکتابخانه به صورت اندودی از سیمان سفید دیده می شود.در نمای بیرونی گنبدخانه پنج غرفه در پنج ضلع دیده می شودوسه ضلع شمال غربی ، غرب وجنوب غربی دیوار حسینیه مردانه را تشکیل می دهد .یکی از این غرفه ها که در ضلع شرقی قرار دارد ، ورودی گنبد خانه است.داخل فضای این غرفه ، پس از ازاره ، آینه کاری است که البته در سقف آن آینه کاری با مقرنس های زیبایی همراه شده است.
در بالای در، آیات سوره مبارکه ((کوثر))، به خط توقیع ، کاشی کاری شده است.بالای در ، تابلوی ((یاابوالفضل)) به رنگ آبی قرار دارد که با نئون روشن می شود .در دوطرف در ورودی این غرفه دو طاقچه دیده می شود که نیم طاق آن ها مقرنس کاری وفضای داخلی آن ها آینه کاری است.
در دو طرف هریک از این طاقچه ها قاب های کاشی کاری به شکل مستطیل قرار دارد که در هرقاب نام یکی از پنج تن نوشته شده است.همچنین در محدوده ایوان دستگاهی برای روشن کردن شمع وخواندن قرآن به صورت الکترونیکی دیده می شود.در حاشیه بیرونی ایوان ،از حدود یک متر وهشتاد سانتی متر بالاتر از کف ایوان ، آیات 35/37 سوره مبارکه ((نور)) بر زمینه آبی به خط ثلث وبه رنگ سفید کاشی کاری شده که این آیات از ستون سمت راست ایوان شروع شده وتمام طاق وستون قسمت چپ را در بر گرفته است.در این غرفه ، ورودی آقایان به حرم قرار دارد.بالای این ورودی آیات سوره ((کوثر)) به خط ثلث وبه رنگ سفید دیده می شود.در قسمت بالایی طاق ایوان ، تابلویی با زمینه سبز وبه خط سفید با این عبارت نصب شده است: ((السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه ، وقف سید داود رضوی وسید مهدی رضوی ، رمضان 83 )).
ورودی مردان کفش کن ندارد وافراد کفش های خود را در نایلون گذاشته وبه داخل امامزاده می برند.البته در ضلع جنوب غربی ودقیقا موازی با ورودی بانوان در ضلع شمال غربی یک کفشداری هم به شیوه کفشداری بانوان برای مردان ساخته شده است ، اما در حال حاضر از این فضا استفاده نمی شود وتنها راه ورود مردان به داخل حرم ، غرفه ضلع شرقی است.در روزهای گرم سال ، وقتی پرده مقابل در کنار زده می شود.ضریح امامزاده از کوچه امامزاده عبدالله وآستانه ورودی قابل رویت است.
غرفه های دیگر گنبدخانه ، عمق ونمایی مانند غرفه ورودی بقعه دارد.اما فضای داخلی آن ها متفاوت با غرفه به صورت نیم کار رسمی سازی شده است، به طوری که چشمه کامل هجده ضلعی است ودر آن دو فیلپوش ، چهار پاباریک ، شش ترنج ونه شاپرک دیده می شود.در داخل اشکال ذکر شده ونیز طاق نماهای این غرفه ها ، کاشی کاری هایی با نقوش اسلیمی دیده می شود.طاق نمای منقوش روی جداره مرتبط با گنبدخانه در این غرفه ها دارای دو کتیبه کاشی کاری  افقی ونیز کاشی کاری مشبک فیروزه ای است.در پشت این کاشی کاری های مشبک ، پنجره وروزن گنبدخانه قرار گرفته است.


در کاشی کاری دور تا دور طاق نمای ایوان سوره ((بلد)) به خط ثلث نوشته شده است ودر وسط غرفه کاشی کاری مشبک فیروزه ای دیده می شود.دور تادور طاق نمای غرفه ، آیات سوره ((شمس)) با حاشیه آبی به خط توقیع وبه رنگ سفید مکتوب است ودر وسط غرفه ، کاشی کاری مشبک فیروزه ای موجود می باشد که در زیر آن دو حدیث با خط ثلث در دو قاب جداگانه با حاشیه آبی کم رنگ وپررنگ وزمینه سبز نوشته شده است:
قاب اول: ((قال رسول الله (ص): الحسن والحسین سیدی شباب اهل الجنه))
قاب دوم : ((یا کاشف الکرب عن وجه الحسین ، اکشف کربی بحق اخیک الحسین)).
این فضا در سال های اخیر، از حالت غرفه در آمده است، به طوری که به آن فضای کفشداری ، آبدارخانه وورودی بانوان نیز اضافه شده است.غرفه در ضلع شمال غربی بقعه قرار داشته که اکنون محل ورود بانوان به داخل حرم است.
درورودی بانوان ، از طرف حیاط به کفشداری فلزی ، سبزرنگ ودولنگه است ، ودر هرلنگه آن پانزده پنجره مربع شکل وجود دارد.قسمتی از بالای در ورودی به رنگ زرد کاشی کاری نوشته شده است:
((به یاد سیمین اشرفی ومرحومه حاجیه خانم مریم فلاحی ، بانی خیر مهندس محمود فرهی))
در بالای این نوشته قابی مربع شکل قرار دارد که ، با کاشی کاری ، حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلای معلی را به تصویر کشیده است.دیواری در سمت راست ورودی بانوان قرار دارد که از محدوده دو متر بالاتر از سطح بقعه تا لبه پشت بام کاشی کاری شده است.زمینه کاشی کاری ها به رنگ آبی است واسماء الهی روی آن آمده است.تابلویی با عرض حدود نیم متر، حاوی اسامی پنج تن در قابی لوزی شکل با زمینه سبزرنگ ، روی میله ای روی پشت بام این قسمت نصب شده است ، که شب روشن می شود.
در کنار این قسمت کتابخانه ای در فضای زیرزمین حسینیه ساخته شده است.در بالای ورودی پله های کتابخانه ، یک طاق مسطح قرار دارد که روی این طاق ، دو مناره از جنس فلز وبه رنگ سبز ساخته شده است.ارتفاع تقریبی مناره ها در حدود دو متر ونیم است.در بالای هر مناره تندسی از یک دست قرار دارد که یادآور سقای کربلا ، حضرت عباس (ع) است.در قسمت ورودی پله های کتابخانه وروی طاق ورودی ، تصویری از حرم حضرت رسول (ص) نقش بسته است ودر کنار آن آیات سوره مبارکه ((علق)) آمده است.آیه ها به صورت هلالی ودر سه سطر نوشته شده ، ودر پایان آن آمده است:
((وقف پدر شهید ملاصالحی ، بانی خیر حاجیه خانم ملاصالحی))
برای ورود به کتابخانه باید از شانزده پله پاین رفت .یک سمت پله ها دیوار وسمت دیگر نرده است.نرده ها همجوار با ایوان بقعه است.در قسمت دیوار مجاور پله های کتابخانه ودر منتهی الیه بالای دیوار ، آیات سوره های ((اخلاص)) و((کافرون)) در زمینه سبزرنگ به خط ثلث وبه رنگ سفید دیده می شود.حاشیه کاشی کاری زرد ، سفید وآبی سیر وروشن است ودر پایان سوره ها آمده است:((به یاد بود ایران خاکپوری ومرحوم غلام علی مهدی دوست.بانیان خیر یوسف وقاسم مهدی دوست))
در کناردیوار ورودی کتابخانه ، ضلع شمال غربی وتقریبا روبه روی پارک بازی بچه ها ، دیوار حسینیه آقایان دیده می شود.روی این دیوار ، تصویری از کعبه نقاشی شده که کل محدوده دیوار را پوشانده است.در مجاورت این دیوار دری قرار دارد که به پشت بام ویکی از انباری های امامزاده منتهی می شود.این غرفه در کنار ورودی مردان به حرم قرار دارد که دورتادور طاق آن ، آیات سوره ((لیل)) نقش بسته است ودر پایان آمده است:((امنا بالله صدق العلی العظیم وصدق رسوله))وسط غرفه نیز کاشی کاری مشبک فیروزه ای دیده می شود.


دورتادور طاق، آیات سوره ((شمس)) نوشته شده است و در قسمت میانی غرفه نیز کاشی کاری مشبک فیروزه ای ، ودر زیر آن ، در دوقاب جداگانه ، خط نوشته هایی دیده می شود که در قاب نخست ، در زمینه سبزرنگ ، به خط ثلث وبه رنگ سفید ((ان الحسین مصباح الهدی وسفینه لنجاه))ودرقاب دوم نیز ((السلام علیک ایهاالعبد الصالح المطیع لله ولرسوله والمیرالمومنین))آمده است.
این فضا هم مانند ورودی بانوان ، در چند سال اخیر از حالت غرفه خارج وبه آن فضای کفشداری وورودی مردانه اضافه شده است، اما در حال حاضر از این مکان برای ورود به حرم استفاده نمی شود.این فضا مانند ورودی بانوان است.بالای در ورودی مردان که اکنون بسته است  وبرای ورود وخروج ازآن استفاده نمی شود، تصویری از حرم حضرت علی (ع) با حاشیه ای زردرنگ کاشی کاری ودر زیر آن نوشته شده است: ((بیاد بود مرحوم مقفور حاج حسینعلی فلاحی وحاجی خانم فلاحی بانی خیر مهندس محمود فرهی (چینی رویال)) دیوار مجاور این در با اشکال هندسی واسماء الهی کاشی کاری شده است.
دو مناره سبزرنگ وفلزی با طول دو مترونیم ، با دو تندیس دست حضرت عباس (ع) هم در بالای در ورودی این مکان قرار دارد .در کنار این کفشداری پل هایی است که به کتابخانه منتهی می شود ودر حال حاضر از این ورودی استفاده نمی شود.یک سمت این پله ها دیوار وسمت دیگر نرده است.
روی دیوار این قسمت ودر محدوده ای نزدیک سقف ، آیات سوره مبارکه ((فلق)) وسوره مبارکه ((ناس)) با خط ثلث ورنگ سفید وزمینه سبزرنگ نوشته شده ودر انتها آمده است:(( به یاد مرحوم محمود یوسفی ومرحومه فرنگیس یوسفی، واقف حاج ابوالقاسم یوسفی)).
روی دیوار بزرگ مجاور این پله ها که در ضلع جنوب غربی بقعه قرار گرفته ، تصویری از حرم حضرت رسول (ص) وگنبد خضراء نقاشی شده است که وقف آقای حسین طباطبایی در سال 78 است.دیوار ضلع غربی بقعه فاقد کتیبه یا کاشی کاری وتزئینات دیگر است.
کلیه درهای به کار رفته در بقعه ، از جنس چوب درخت چنار است وسازنده این درها ، مقدم ، از اهالی اطراف امامزاده است.وی در سال های 1353 ، 1354 هـ ش درهای امامزاده را ساخته است.
ورودی بانوان ازسمت حیاط فلزی است.در سمت راست ورودی ، کفشداری با شصت قفسه چوبی قرار دارد.صندوقی روی پیشخان کفشداری است که وجوه کفشداری  درآن ریخته می شود. درجنوب غربی کفشداری ، دری چوبی قرار دارد که به حسینیه مجاور حرم گشوده می شود وبانوان در مراسم خاصی که در حسینیه برگزار می شود، از این در رفت وآمد می کنند.درروزهای عادی این در بسته است.در دولنگه است ودر قسمت بالای آن پنجره ای با شیشه های رنگی قرار دارد.
در قسمت بالایی لنگه راست در ، عبارت ((بسم الله الرحمن الرحیم))ودر قسمت میانی همان لنگه در، بین پنجره ها وسطح پایینی در ، آیه ((انا فتحنالک فتحا مبینا))، ودر قسمت بالایی لنگه چپ در، ((لااله الا الله محمدرسول الله))ودر قسمت میانی آن ((لافتی الا علی ، لاسیف الا ذوالفقار))حک شده است.در بالای این در ، قاب عکس کوچکی با شمایل رسول خدا(ص) وامیرالمومنین (ع) با ابعاد پنجاه سانتی متر در چهل سانتی متر نصب شده است.
سقف کفشداری مسطح ونسبت به سقف محدوده حرم ، یعنی فضای قرار گرفتن ضریح ، کوتاه تر وپوشش آن گچ است.دیوارها هم با آجرهای پنج سانتی متری پوشش داده شده است.
جلو در ورودی بانوان به داخل کفشداری پرده ای ضخیم وسبزرنگ آویزان است تاهم حفاظی ایجاد کند وهم تا حدودی از ورود سرما در فصل زمستان به داخل جلوگیری شود.البته ، در مواقع گرم سال ، این پرده کنار زده می شود.
کف کفشداری با فرش وقالیچه پوشانده شده ، واین قسمت فاقد آئینه کاری ، گچ بری، کاشی کاری ، وسایر تزئینات است.بعد از وارد شدن به فضای کفشداری ، ورودی اصلی حرم در سمت چپ قرار دارد . جنس در ورودی حرم چوبی ودولنگه است.نیمه بالایی درها ، مشبک است.در ، چوبی وفاقد شیشه وآینه ها رنگی است.
سطح حرم ، حدود بیست یا سی سانتی متر بالاتر از سطح کفشداری است وباید از محلی که به آبدارخانه شباهت دارد وابعاد آن یک متروپنجاه سانتی متر دردو متر است ، عبورکرد تا بتوان وارد حرم شد.در سمت راست راهرو، قفسه ای چوبی است که کتب ادعیه ، قرآن ، مهر ، جانماز وچادر نماز درآن قرار دارد.پوشش این دیوار از کاشی های کرم رنگ است.در سمت چپ راهرو ، دست شویی قرار دارد که گاهی برای وضو گرفتن ونوشیدن آب از آن استفاده می شود.
درقسمت بالایی در حرم ، قاب بزرگی به اندازه عرض در ورودی قرار دارد که در آن آیات سوره ((قدر))نوشته شده است.این تابلو با لامپی طی روز روشن است.تابلو وقف دو خواهر به نام های ((محیا سادات رضوی ومهسا سادات رضوی))در سال 1383 است.
فضای گنبد خانه هشت ضلعی است.ضریح دو امامزاده هشت گوشه دارد ودر مرکز این فضا ست .چهار گوشه ضریح در قسمت بانوان وچهار گوشه دیگر آن در قسمت مردان قرار گرفته است.تا قبل از سال 1380 هـ ش ، ورودی بانوان ومردان مشترک بود.اما از این سال به بعد، فضای حرم به دو بخش زنانه ومردانه تقسیم شده است.در واقع ، کفشداری بانوان در سال 1380 هـ ش ساخته شده است.
کل حرم بادیواری آلومینیومی که قسمت بالای آن را شیشه های مات پوشانده است ، به دو قسمت تقسیم می شود.تقسیم بندی حرم به دو بخش زنانه ومردانه در یک خط مستقیم از در ورودی مردانه تا ضریح است وسپس از ضریح تا در ورودی حسینیه امتداد می یابد.در واقع ، ضلع غربی وشمالی حرم متعلق به بانوان وضلع شرقی وجنوبی آن متعلق به مردان است.
در هرضلع از هشت ضلع دیوارهای حرم ، یک پنجره ، با طول وعرض متفاوت ، وجود دارد ، بعضی بزرگ ومستطیل شکل وبعضی کوچک ومربع شکل است.
هرپنجره از داخل درگاهی ای دارد که درآن گل ، تابلو ، قاب عکس ائمه (ع) وغیره دارد.همه پنجره ها رو به حیاط است ونور مناسب را ازحیاط به داخل حرم منتقل می کند، به غیر از پنجره ای که به حسینیه مردان وکفشداری بانوان گشوده می شود.داخل گنبدخانه تا ارتفاع حدود یک متر وشصت سانتی متر از کف ، ازاره ای از سنگ مرمر دیده می شود.بقیه فضای گنبدخانه آینه کاری است.
در پای قوس گنبد ، کتیبه ای به صورت کاشی کاری وسراسری اجراشده است.در این کتیبه آیات سوره ((جمعه ))ودر ادامه آن آیات سوره ((قدر)) تحریر شده ودر پایان سوره ((قدر)) آمده است:((صدق الله العلی العظیم))پنجره های این فضا فلزی، سبزرنگ ، ودارای شیشه های رنگی وساده است.
ضریح امامزاده به تازگی ودر اوایل محرم 1383 هـ ش/1426 هـ ق تعویض شده است.سازنده ضریح ابوالفضل ابوالحسنی شاگرد استا حاج آقا روزگاری است که در حال حاضر در شهر میبد یزد ساکن است.
ضریح هشت گوشه دارد ، چهار گوشه متعلق به یکی از امامزاده ها وچهار گوشه دیگر متعلق به امامزاده دیگر است.درون ضریح فقط یک سنگ قبر وجود دارد.
اسکلت ضریح از چوب چنار درجه یک است.در بالای هرکدام از گوشه های ضریح یک گلدان قرار دارد.به طورکلی هشت گلدان در اطراف آن قرار گرفته ، وبین هردو گلدان پلاک هایی قرار دارد که داخل آنها میناکاری شده ووسط هرکدام از آنها اسماء الهی نوشته شده است.روی هم ، سی ودو پلاک بالای ضریح وجود دارد.بین پلاک ها به تعداد مورد نیاز لامپ شمعدانی قرار دارد که بیشتر مواقع لامپ ها روشن است وجلوه خاصی به فضای ضریح داده است.
ارتفاع ضریح دو متر وهفتاد سانتی متر است.قسمت پایین ضریح از جنس برنج وآب کرم وقسمت بالا از جنس مس وآب طلاست.در مینا کاری تاج ضریح ، آیات سوره ((اعلی)) به خط ثلث ومینا کاری درجه یک نوشته شده است.گلویه زیر خط قرآنی ، قلم زنی درجه یک ، با عرض سی سانتی متر وکتیبه اشعار با حداقل بیست پلاک طلاکوب است ودر هر پلاک یکی از ابیات ((ترکیب بند )) محتشم کاشانی به خط نستعلیق نوشته شده است.
تمام مس های به کار رفته در ضریح ، مطلاست.مقدار طلای به کاررفته در ضریح بیست وسه مثقال از شمش با عیار بالاست .در ضریح دولنگه ای است که دو عدد قفل ولولا دارد ودر قسمت مردان ، جنوب حرم ، قرار گرفته است.ضریح با هزینه ای بالغ بر چهارده میلیون تومان ساخته شده ، وپایه ضریح از سنگ مرمروبه ارتفاع تقریبی سی سانتی متراست.
روی سنگ تنها نام دو امامزاده نوشته شده است :((امامزادگان زید وعبدالله ابن عباس (ع)))جنس سنگ قبر از مرمر است.محدوده ای که سنگ قبر درآن قرار گرفته است، هشت ضلع دارد وکف آن نیز از سنگ مرمر است.سنگ قبر در مرکز ضریح قرار دارد که ارتفاع آن سی یا چهل سانتی متر است.روی سنگ قبر پارچه ای طرح دار از جنس مخمل سبز کشیده شده است.دوشمعدانی ویک جلد قرآن مجید هم روی سنگ قبر وجود دارد.قاب عکس بزرگ ، در حدود یک متر در شصت سانتی متر ، از تصویر حضرت عباس (س) در قسمت غربی ضریح دیده می شود .فضای درون ضریح با لامپ سبز رنگ روشن شده است.
محل قرار گرفتن مرقد ومحل دفن امامزادگان همکف است .گنبد این بقعه دو پوسته اجراشده است.نمای بیرونی گنبد، کاشی کاری فیروزه ای است ودر چهار جهت گنبد نوشته ((لا اله الا الله)) به خط بنایی نقش بسته است.
فضای داخلی گنبد آینه کاری است.این گنبد سازه فلزی وساقه کوتاه هشت ضلعی به ارتفاع حدود شصت سانتی متر واندودی از سیمان دارد.قطر بیرونی گنبد در حدود یازده متر ونیم وارتفاع نوک گنبد تا کف بقعه در حدود سیزده متر وهفتاد سانتی متر است.
این بنا ، با دارابودن فضای گنبدخانه وفضاهایی چون حسینیه وکتابخانه، الگویی هرچند کوچک جزء مقابر مجموعه ای است.بنای امامزاده که در دهه ها وسال های اخیر ساخته شده ، در موارد بسیاری دارای ابتکارات قابل تامل وگاهی نسنجیداه ای است.به عنوان نمونه ، طرح هشت ضلعی گنبدخانه ونیز شکست ها وفرورفتگی های طرح هشت گونه حسینیه دارای سابقه تاریخی محکمی نیست. همچنین ورود ناگهانی و بی مقدمه از بیرون به فضای گنبدخانه وعدم طراحی ایوان ورودی ، یا پیش فضای مناسب از دیگر موارد قابل انتقاد در طرح فعلی این بقعه است.بنای بقعه سالم است وآسیب دیدگی خاصی درآن دیده نمی شود.
ملحقات: حسینیه ای دو طبقه در غرب بقعه قرار گرفته است.طبقه اول مختص مردان ، وطبقه دوم ، که بعدها ساخته شده است ، مخصوص بانوان است.
ورودی حسینیه در منتهی الیه تقسیم بندی زنانه ومردانه واقع شده است.در طبقه دوم بیشتر نماز جماعت برگزار می شود.حسینیه مردانه  بزرگ تر است ودر امتداد حرم قرار گرفته وکل ضلع غربی ، شمال غربی وجنوب غربی بقعه را به خود اختصاص داده است.
کف حسینیه با قالیچه ، فرش وموکت پوشانده شده است.جداره های داخلی حسینیه ازاره ای از سنگ مرمر به ارتفاع حدود یک متر ونیم داردوبقیه این فضا آجر کاری است که در برخی جداره ها کتیبه هایی به صورت کاشی کاری دیده می شود: کتیبه زیارت ((عاشورا)) به خط ثلث بر زمینه سفید وبه رنگ مشکی ، ودر پایان آن آمده است:((کار کاشی سازی ردانی اصفهان)).
-کتیبه دعای ((توسل )) در ضلع شمال غربی که نیمی از آن در قسمت بانوان ونیمی دیگر در قسمت مردان قرار گرفته ودر انتهای آن نوشته شده است :(( وقف به یادبود شهیدان حسین ومحمود زمانیه ، واقف عباس حاج زمانیه (سنه 77 ))).
آیات سوره ((فجر)) برزمینه سبز وبه رنگ سفید به خط ثلث در قابی آبی بر ضلع شمالی حسینیه که در پایان آن چنین آمده است:((وقف به یابود جوان ناکام مصطفی کورانی واقف سرهنگ حاج علی ملا صالحی)) در این ضلع کتیبه دیگری حاوی آیات سوره مبارکه ((اخلاص )) موجود است که در پایان آن آمده است:((وقف حاج حسین علی زینالی ، فرزند حاج قهرمان)).
در ضلع غربی حسینیه بانوان نیز زیارت شهداء ((به یادبود شهید ستوان حاج سعید ملا صالحی))نقش بسته است.
در جداره سمت قبله کتیبه هایی از جنس کاشی کاری به صورت عمودی وافقی نقش بسته است.در دوطرف آن نیز دو کتیبه عمودی با نقوش اسلیمی وختایی دیده می شود.
متن نقش بسته روی این کاشی کاری سوره ((والعادیات)) است.طاق نمای برجسته ای نیز به صورت کاشی کاری وبه عنوان محراب در این ضلع اجرا شده است.
سقف این فضا مسطح وگچ کاری وسقف نهایی محاط بین چهار ستون میانی به صورت برجسته ونورگیر اجراشده است وکف آن پوشیده با سنگ مرمر سفید است.
در حسینیه خانم ها ، به فاصله ، پنجره هایی قرار دارد.این پنجره ها از ارتفاع چهل سانتی متر بالاتر از کف حسینیه تا حدود یک متر است که به پشت بام گشوده می شود.بین گنبدخانه وحسینیه راهرویی قرار دارد که متصل به حسینیه است.این راهرو درگذشته  یکی از غرفه های گنبدخانه بوده که اکنون در فضای داخلی دیده می شودوپوشش سقف آن به صورت طاق آهنگ وآجرکاری خفته راسته است.
در ضلع شمال تا شمال غربی صحن پارک بسیار کوچکی ساخته شده است که وسایل بازی از قبیل تاب ، سرسره ، وغیره برای کودکان در آن دیده می شود.آقای رئیسی معتقد است ، وجود محل بازی برای کودکان در فضای مذهبی بسیار با اهمیت است ، زیرا کودکان ؛ وقتی به همراه پدر ومادر خود به زیارت امامزاده می آیند ، در این مکان بازی می کنند وخاطره  خوشی از حضور در امامزاده در یادشان باقی می ماند.از طرف دیگر چون در امامزاده ها وبه طورکلی فضاهای مذهبی وروحانی ، غم واندوه وروضه خوانی وگریه وجود دارد ، ساخت چنین فضاهایی می تواند روحیه اندوه را از بین ببرد وآمدن به امامزاده گریه وزاری را تداعی نکند.این امر باعث می شود بچه ها از همان سنین پایین شیفته این مکان شوند ودوست داشته  باشند همراه خانواده برای زیارت وبازی کردن درپارک امامزاده به این مکان بیایند.
در این پارک روزهای عادی بسته است وروزهای تعطیل وجمعه از ساعت هشت صبح تا دوازده بعدازظهر باز می باشد ، در کنار فروشگاه در کوچه امامزاده وجنب در ورودی آن ؛ درمانگاه قرار گرفته است.
این درمانگاه جزء موقوفات امامزاده بوده است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، ساختمان آن به مردم فروخته شده بود وبعدها توسط مسئولان امامزاده پس گرفته شد وبه حالت وقفی درآمد.نام این درمانگاه ((رغبه)) است.طبقه بالای دفتر مدیریت امامزاده به عنوان درمانگاه مورد استفاده قرار می گیرد.درآمد این مکان صرف هزینه های جانبی امامزاده می شود.ساعت کار درمانگاه از نه صبح تا دوازده ظهر واز چهار بعدازظهر تا هشت شب است ودارای بخش های مختلفی است.
امامزاده دارای سه انباری است که وسایل مورد نیاز در آن ها نگهداری می شود .یکی از این انبارها در حیاط ، در ضلع شمال شرقی ودر امتداد ساختمان مدیریت امامزاده ، ودو انباری دیگر در گوشه وکنار بقعه اصلی قرار دارد.
امامزاده دارای آشپزخانه است که در این آشپزخانه لوازم مورد نیاز جهت پختن غذا وغیره نگهداری می شود وشب های ماه مبارک رمضان وایام محرم در این محل ، غذاهای نذری پخته ، بین مردم تقسیم می شود.
کتابخانه ای با وسعت چهارصد متر مربع در محدوده زیرزمین بقعه است که دو در ورودی دارد.یکی در ضلع شمالی ، متعلق به بانوان ودیگری در ضلع جنوبی بقعه ، که متعلق به مردان است.در حال حاضر ، هردو گروه از در شمالی رفت وآمد می کنند ؛ زیرا روزهای زوج متعلق به بانوان وروزهای فرد متعلق به مردان است.
فضای کتابخانه به صورت سالن مطالعه ای است که قفسه های چوبی کتاب در آن دیده می شود.حدود هفت هزار جلد کتاب در این مکان نگهداری می شود.
کتاب ها از رده پیش دبستانی تا دایره المعارف های چند جلدی ، در کلیه زمینه های مذهبی ، تاریخی ، علمی ، فرهنگی ، داستانی وغیره ، به ترتیب در قفسه های چوبی چیده شده است.
نام این کتابخانه ، کتابخانه امامزاده عبدالله است وبیشتر مراجعه کنندگان آن را متقاضیان شرکت در کنکور تشکیل می دهد که دو سوم آن ها بانوان هستند. سالن مطالعه ، فضایی است که جوانان برای درس خواندن از آن استاده می کنند.در این فضا بیست وچهار عدد میز چوبی وسی عدد صندلی چوبی قرار دارد.ساعت کار کتابخانه از هشت و سی دقیقه صبح تا شش یا هفت عصر است. در ضلع جنوب شرقی امامزاده ، اتاقیث وجود دارد که در آن کلاس های تقویتی برگزار می شود.


توضیحات تکمیلی وملاحظات
1- زائران : زیارت نامه امامزاده عدالله بن ابوالفضل العباس (ع) بن علی بن ابیطالب (ع) چنین است:
((اسلام علیک یا بن رسول الله ، اسلام علیک یابن ولی الله ، السلام علیک یا بن امیرالمومنین ، السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله ولرسوله ولامیر المومنین ، السلام علیک یا بن بابا الحوائج ، السلام علیک یابن صاحب المقامات والمعارج ، السلام علیک یابن السادات المکرمین ، السلام علیک یابن السادات المظمین ، السلام علیک یا اباه ولی الله ، السلام علیک یا عم ولی الله ، السلام علیک یا آل طه ویس ، السلام علیک یا عبدالله بن ابی الفضل العباس بن علی بن ابیطالب علیه السلام ، السلام علیک یا اهل بیت النبوه ومعدن الرساله ، اللهم یا شدید الطمس ویا خالق القمر والشمس .اسئلک بحق الاشباح الخمس ان تکفینی شرهذا الیوم ، کما کفیتنی سرالمس الهی بحق محمد وعلی وفاطمه والحسن والحسین ومحمد بن علی وجعفر بن محمد وموسی بن جعفر وعلی بن موسی ومحمد بن علی وعلی بن محمد والحسن بن علی والحجه القائم نجنا وخلصنا ، من الهم والغم الذی نحن فیه.برحمتک یا ارحم الرحمین.))
برای امامزاده زید (ع) در بقعه زیارت نامه ای موجود نیست. 
2- نذورات: در کنار نذور نقدی وغیر نقدی ، کانون صوتی وتصویری وکلاس های آموزشی وتقویتی امامزاده ، از نظر اقتصادی به اداره امور اقتصادی ومالی امامزاده کمک فراوانی می کند.
3- موقوفات: کل مجموعه امامزاده به صورت وقف است.قبل از انقلاب اسلامی وبا تصویب قانون اصلاحات ارضی ، کلیه موقوفات به مردم فروخته شد وافرادی که زمین ها یا مکان های وقفی را خریداری کردند، سند مالکیت گرفتند .بدین ترتیب مکان های وقفی از حالت موقوفه بودن درآمد.در آن زمان ، مقداری از زمین ها وساختمان های متعلق به امامزاده هم به مردم فروخته شد.اما ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، امام خمینی (ره) فتوا دادند که کلیه موقوفات باید به حالت وقفیت درآید وعمل به وقف شود.این فتوا به صورت ماده واحده در مجلس به تصویب رسید وبه سازمان اوقاف ابلاغ شد.در حال حاضر تمام تلاش مسئولان بقعه برآن است که کلیه موقوفاتی که توسط رژیم گذشته به فروش رسیده ، به حالت اولیه وقفی بازگردد.درخت شور خانه ای که در دست شهرداری بود ودرمانگاه رغبه که در کوچه امامزاده ومجاور در ورودی آن قرار دارد ، پس گرفته شد وجزء موقوفات امامزاده گردید.همچنین یک باب مغازه که در حال حاضر رستوران است در جوار امامزاده قرار گرفته است ویک باب منزل در جوار حیاط امامزاده خریداری شده وجزء موقوفات قرار گرفت.
درآمد درمانگاه ، اتوشویی ومغازه های اجاره داده شده ، همگی صرف هزینه های جانبی امامزاده می شود.این هزینه ها شامل تعمیر وبازسازی بنا و ضریح ، گسترش برنامه های فرهنگی ، مذهبی ، علمی وتبلیغاتی جهت شناساندن هرچه بیشتر امامزاده به مردم ، اجرای برنامه های خاص مذهبی ودادن غذای نذری وغیره به مردم وزائران در ایام ماه مبارک رمضان وماه محرم وایام خاص دیگر می باشد.
4- مراسم: امامزاده کارکردهای چند گانه دارد که اصلی ترین آن مذهبی وعقیدتی بودن آن است.این بقعه فضاهای قدسی ، فرهنگی ، وتبلیغاتی ، آموزشی ، تفریحی وسرگرمی دارد.
کتابخانه وسالنی در زیرزمین امامزاده وجود دارد که هرروز عده زیادی از جوانان محل به آنجا مراجعه می کنند.
وجود کتابخانه در فضایی معنویی وروحانی در جوار مزار فرزندان حضرت عباس (ع) تاثیرفراوانی در ایجاد آرامش اعضای آن دارد، تاسیس کتابخانه در فضای امامزاده تنها از لحاظ علمی دارای اهمیت است ، بلکه باعث می شود عده بیشتری از اهالی به ویژه جوانان برای مطالعه به این مکان بیایند.واین امر به مرور زمان باعث افزایش آگاهی مردم به وجود چنین فضای معنوی در محل می شود وبه طور غیر مستقیم زائران بیشتری جذب این امامزاده می شوند.
فعالیت های فرهنگی که در بقعه انجام می شودموارد زیر است:
هرصبح دوشنبه در حسینیه امامزاده کلاس های انس با قرآن ، طرح احادیث وسخرانی وتفسیرآیات از ساعت هشت صبح تا ده ونیم برای بانوان برگزار می شود.عده زیادی از بانوان محل در این کلاس ها شرکت می کنند واین امر باعث بالا رفتن دانش قرآنی بانوان می شود.با افزایش آگاهی مذهبی ودینی مادران ، فرزندان هم از این آگاهی ها برخوردار خواهند شد.آموزش خانواده هم یکی از بهترین اقداماتی است که در این امامزاده انجام شده است.این کلاس ها صبح روزهای دوشنبه در طبقه دوم حسینیه تشکیل می شود ومخصوص بانوان است.مباحث این کلاس ها ، نوع رفتار زن ومرد وآموزش تربیت اسلامی فرزندان است.این کلاس ها ، ضمن انتقال آگاهی به خانواده ها ، کار مشاوره وراهنمایی افراد را به عهده دارد.
در ضلع غربی امامزاده کانونی برای کلاس های تقویتی دوره راهنمایی ، دبیرستان وپیش دانشگاهی در کلیه دروس تاسیس شده است.خانم سبحانی از مدرسان این کلاس هاست.تهداد زیادی از دانش آموزان محل، در این کلاس ها با توجه به دروس مختلف در طول هفته  متفاوت است.تاسیس کتابخانه ، کلاس های آموزشی وتقویتی درسی وآموزش خانواده ها همگی مورد نیاز اهالی محله بوده اند تاثیر بسیار زیادی بر شناسایی هرچه بیشتر امامزاده به اهالی محله داشته ، وهمچنین باعث رفع برخی از نیازها وکمبودها اهالی شده است.
یکی از مهم ترین اهداف مدیریت امامزاده ، تبلیغ برای اهالی محله وحتی نقاط دورتر ، به منظور شناخت این فضای معنوی است ، بنابراین بروشورهایی درباره موقعیت تاریخی و مذهبی امامزاده ، برای افزایش آگاهی های مردم درباره امامزاده وتبلیغ بیشتر این مکان چاپ شده است.که در اختیار زائران قرار می گیرد.
بروشورهای در اختیار زائران خارجی که از کشور عراق ،  پاکستان ، سوریه ، افغانستان وگاهی هم محققانی از کشورهای آمریکا،  فرانسه وغیره به این مکان می آیند ، قرار می گیرد تا آن را همراه خود به کشورشان ببرند.افراد غیر عراقی که در جست وجوی مقبره فرزندان حضرت عباس (سلام الله علیه) هستند، بعد از اطلاع از مدفنشان به این مکان می آیند .شیعیان بسیاری به دلیل اهمیت شخصیت حضرت عباس (ع) در قیام عاشوراء برای زیارت به ایران می آیند.
5- دفن شدگان : چند سال قبل پنج شهید گمنام دفاع مقدس در ایوان بقعه دفن شده اند. 
6- بانیان وهنرمندان: تزیینات بقعه را این هنرمندان انجام داده اند:
کاشی کاری امامزاده ، در حدود سال های 1352 یا 1353 هـ ش ، به وسیله استاد زرین تاج انجام شده که برای این کار از اصفهان به تهران آمده بود.
آینه کاری بقعه در سال 1353 یا 1354 هـ ش ، به وسیله فردی به نام فلاح ساخته شده است.
ساخت درهای امامزاده وکنده کاری روی آن نیز ، توسط مقدم در سال 1353 یا 1354 هـ ش انجام پذیرفته است.
سازندگان ضریح قدیمی ، که از جنس چوب بود ، مشخص نیستند.اما ضریح جدید که در حدود یک ماه است بهره برداری شده ، در میبد یزد ، توسط استاد ابوالفضل ابوالحسنی ، شاگرد استاد معروف حاج روزگاریان در اصفهان ساخته شده است.
7- متولیان وخادمان : قبل از سال 1348 هـ ش مردم به صورت خودیاری این مکان را اداره می کردند.البته درآن زمان این امامزاده رونق چندانی نداشت واز یک فضای محدود ومحقر تشکیل شده بود.با این حال ، در آن دوران هم از میان مردم اطراف ، کسی که بزرگ تر وامین مردم بود.عهدار اداره امور امامزاده می شد.پس از آن تا حدود سال 1380 هـ ش متولی نداشت وبه صورت هیئت امنا یی اداره می شد، هیئت امنا از افراد معتمد محل ، خانواده شهداء وکسانی که به امات داری وتقوا در بین مردم شهرت داشتند، تشکیل می شد.هردوره هیئت امنا سه تا پنج سال طول می کشیده واعضای هردوره در حدود سه تا پنج نفر بوده اند .این هیئت درباره کلیه امور امامزاده ، اعم  از دریافت وجوه نقد وموارد مصرف آن ، تصمیم گیری می کرد وبه اجرا در می آورد.از سال 1380-1381 هـ ش ، اداره امور این امامزاده به سید نقی رئیسی ، که حدود سی سال بازرس امامزاده های کل ایران بوده سپرده شد است. 
راویان محلی: نوابه حاج محمدی ، شاغل در کانون فرهنگی امامزاده /سید نقی رئیسی ، مدیریت امامزاده/معصومه سادات سبحانی ، شاغل در امامزاده/زهرا گلدستان ، شاغل در امامزاده؛ (تحقیق میدانی :1383)